မဇၥ်ိမသတင္းဌာန ။ ။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဂ်ဴးလူမ်ဳိးမ်ားအတြက္ `ေရႊေခတ္´ တေခတ္ ေရာက္လာလိမ့္ဦးမည္ဟု မိုးဆက္ဆင္ျမဴရယ္ အိပ္မက္မက္ေနသည္။
အမိုးျမင့္ Musmeah Yushua ဂ်ဴးဘုရားေက်ာင္းထဲတြင္ရပ္ေနရင္း ဤဘုရားေက်ာင္း ေစာင့္ႀကီးသည္ တခ်ိန္က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးတြင္ ထြန္းကားခဲ့ဖူးေသာ ဂ်ဴးအသိုင္း အဝိုင္းၾကီးကို တမ္းတေနမိသည္။ ျဖစ္ႏိုင္ေျခ မရွိေပမယ့္ သူတို႔ ဂ်ဴးအသိုင္းအဝိုင္းႀကီး ျပန္လည္တိုးတက္ စည္ပင္လာဦးမလား ဆိုသည္ကို ေမွ်ာ္လင့္ေနမိသည္။
မာတင္လူသာကင္းလိုပင္ ဆင္ျမဴရယ္တြင္လဲ အိမ္မက္တခုရွိပါသည္။ လက္ရွိတေရြ႕ေရြ႕ က်ဆင္းလ်က္ရွိေသာ
ျမန္မာႏိုင္ငံ ဂ်ဴးအသိုင္းအဝိုင္းသည္ ျပန္လည္တိုးတက္လာၿပီး တဖန္ျပန္၍ စည္ကားလာဦးမည္ဟု သူေမွ်ာ္လင့္
ေနသည္။

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ Musmeah Yushua ဘုရားရွိခုိးေက်ာင္း အတြင္းပုိင္း (Photo: Esme Vos)
ျခင္းျဖစ္သည္။
လမ္းမအျပင္ဘက္ရွိ မူစလင္ဆိုင္ အိႏၵိယလူမ်ဳိးမ်ား ေရာင္းခ်ေနသည့္ ဆိုင္တန္းမ်ားလို မဟုတ္ဘဲ ၁၈၉၆ ခုႏွစ္တြင္ တည္ေဆာက္ခဲ့သည့္ ဤဘုရားေက်ာင္းမွာမူ တိတ္ဆိတ္ ၿငိမ္သက္ေနသည္။
ဂ်ဴးအသိုင္းအဝိုင္းတြင္ က်မ္းစာႏွင့္ ညီၫြတ္ေသာ အစားအစာ မရႏိုင္သည္မွာလည္း ၁၉၆၉ ခုႏွစ္ကတည္းကပင္
ျဖစ္သည္။ ဂ်ဴးတို႔၏ ကိုရွာ (kosher) အစားအစာ မရႏိုင္ေတာ့ပါ။ (သို႔ေသာ္ အစားထိုးအေနျဖင့္ မူဆလင္တို႔၏ ဟာလာ လည္လွီးသားကိုမူ ရႏိုင္ပါသည္) ဝတ္ျပဳ ဆုေတာင္းရာတြင္လည္း မူရင္းေဟၿဗဲ (ဟီးဘ႐ူး) ဘာသာကို
ဖတ္ႏိုင္သူေျပာႏိုင္ သူမရွိေတာ့ပါ။ ဂ်ဴးက်မ္းစာ (Torah) ရြတ္ဖတ္သံကို ရန္ကုန္ရွိ အစၥေရးသံ႐ံုးမွ သံအရာရွိမ်ား
ဥပုသ္ ဆုေတာင္းဝတ္ျပဳပြဲမ်ားလာမွ ၾကားရပါေတာ့သည္။
ထိုသို႔ အခက္အခဲမ်ားႏွင့္ ၾကံဳေတြ႔ေနရသည့္ အတြက္ တစံုတေယာက္က ဆယ္ျမဴရယ္ကို ေဘာ့ဆြဲ (Boswell) မယံုသကၤာစိတ္ျဖင့္ ေျပာခဲ့သလို "အေတြ႔အႀကံဳကို ေမွ်ာ္လင့္ျခင္း ကေအာင္ႏိုင္ျခင္း" ဟု ေျပာဆုိ ျပစ္တင္လာဖြယ္ ရွိပါသည္။
တခါတရံေတာ့ အေကာင္းျမင္ အယူအဆရွိသူ ဆင္ျမဴရယ္သည္ပင္ သူခ်စ္ေသာသူတို႔ ဘုရားေက်ာင္းေလးႏွင့္ သူတို႔ဂ်ဴး (ေရဝတီ) လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေလး ေပ်ာက္ကြယ္လု ျဖစ္သြားကာ ယဥ္ေက်းမႈဆိုင္ရာ အထူးအဆန္းအျဖစ္ လာေရာက္ ၾကည့္႐ႈရန္ထက္ မပိုသည့္ အေနအထားသို႔မ်ား ေရာက္သြားမလားဟု စိုးရိမ္ပူပန္စိတ္မ်ား ေပၚလာ တတ္သည္။

ယေန႔အခ်ိန္တြင္ ရန္ကုန္ျမိဳ႕ရွိ ရဟူဒီ ဘုရားရွိခုိးေက်ာင္းသုိ႔ လာေရာက္လည္ပတ္သူ နည္းပါးသြားၿပီ ျဖစ္သည္ (Photo: Esme Vos)
ထိုသို႔ေသာအျဖစ္မ်ဳိး အိမ္နီးခ်င္း အိႏၵိယႏိုင္ငံ "ကိုခ်င္" တြင္လည္း ျဖစ္ေပၚေနပါသည္။ ၁၉ ရာစု အလယ္ပိုင္း
ေလာက္မွစ၍ ကၽြန္းသစ္၊ ဆန္စပါး၊ ေကာ္ဖီ၊ ေက်ာက္စိမ္း၊ ေရႊ တို႔ကို ေရာင္းဝယ္ ေဖာက္ကားၾကသည့္ အီရတ္
ေရဝတီလူမ်ဳိးမ်ား ၿဗိတိသွ် ကိုလိုနီအာဏာပိုင္မ်ား၏ အားေပး တိုက္တြန္းခ်က္ႏွင့္ ျမန္မာျပည္တြင္ လာေရာက္ အေျခခ် ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။
သူတို႔ေရာက္ၿပီး မၾကာမီမွာပင္ အစိုးရအဖြဲ႔တြင္း ျမန္မာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း သူတို႔၏ၾသဇာမွာ အလြန္ လ်င္ျမန္စြာ ႀကီးထြားလာခဲ့သည္။ သူတုိ႔ၾသဇာ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ မည္မွ်ႀကီးမားသလဲ ဆိုလွ်င္ ၂ဝ ရာစုဆန္းေသာအခါ ရန္ကုန္ႏွင့္ ပုသိမ္ၿမိဳ႕ဝန္မ်ားသည္ ေရဝတီလူမ်ဳိးမ်ား ျဖစ္ေနၾကသည္။
ေရဝတီ လူမ်ဳိးတို႔၏ အေျပာအရ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ အဓိက လမ္းမႀကီးအခ်ဳိ႕ဆိုလွ်င္ ထင္ရွားေသာ ေရဝတီလူမ်ဳိးမ်ား၏ အမည္မ်ားျဖင့္ မွည့္ေခၚထားသည္ အထိ ျဖစ္ခဲ့သည္ဟုဆိုသည္။
ေရဝတီလူမ်ဳိး အသိုင္းအဝိုင္းအမ်ားဆံုး အခ်ိန္က လူဦးေရ ၂,၅ဝဝ ခန္႔အထိ ရွိခဲ့သည္။
သို႔ေသာ္ ျမန္မာႏိုင္ငံေရာက္ ေရဝတီလူမ်ဳိး အမ်ားစုသည္ ဒုတိယ ကမၻာစစ္အတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ဂ်ပန္မ်ား က်ဴးေက်ာ္ဝင္ေရာက္ လာေသာအခါ ျပည္တြင္းမွ ထြက္ခြါ သြားခဲ့ၾကသည္။
ဆက္လက္ ေနထိုင္သူ အခ်ဳိ႕မွာလည္း ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေနဝင္း၏ ျမန္မာ စစ္အစိုးရ တက္လာေသာ အခါ ေရၾကည္ရာ ျမက္ႏုရာသို႔ ေျပာင္းေရႊ႕သြားၾကသည္။ ထိုအထဲမွ က်န္ခဲ့သူ အနည္းစုေလးမွာလည္း ၁၉၆၉ ခုႏွစ္တြင္ သူတုိ႔၏ စီးပြါးေရး လုပ္ငန္းမ်ား ျပည္သူပိုင္ အသိမ္းခံရသည့္အခါ ထပ္မံ ထြက္ခြာ သြားၾကျပန္သျဖင့္
ျမန္မာျပည္တြင္းရွိ ေရဝတီလူမ်ဳိး ဦးေရမွာ နည္းသထက္ နည္းသြားခဲ့သည္ဟု ေရဝတီ လူမ်ဳိးမ်ား၏ အေျပာအရ သိရသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ေမြး ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ႀကီးျပင္းခဲ့ေသာ ဆင္ျမဴရယ္ကမူ ဤျပႆနာကို ေျဖရွင္းရန္ ေျဖရွင္းနည္းတခု အျဖစ္ သူ႔ကေလးမ်ားအေပၚ ေမွ်ာ္လင့္ထားသည္။ ထုိ ကေလးငယ္မ်ား လက္ထပ္ရန္အတြက္ လူလြတ္အျဖစ္ က်န္ေနသူမ်ားမွာလည္း ေဆြမ်ဳိးသားခ်င္းမ်ားသာ ျဖစ္ေနသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ဆင္ျမဴရယ္က သူ႔သမီးမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ ဒိုင္ယာနာ (၂၁ ႏွစ္)၊ ကာဇ္နာ (၁၉ ႏွစ္) ႏွင့္ သား ဆမ္မီ (၁၆ ႏွစ္) တို႔ကို အစၥေရး၊ ၿဗိတိန္၊ သို႔မဟုတ္ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုေရာက္ ေဆြမ်ဳိးမ်ားႏွင့္ သြားေရာက္
ေနထိုင္ႏိုင္ရန္ ေစလႊတ္မည္ဟု ဆိုသည္။
ထုိေနရာမ်ားတြင္ အိမ္ေထာင္က်ၿပီး မ်ဳိးဆက္ပြားမ်ား ႏုိင္လိမ့္မည္ဟု သူေမွ်ာ္လင့္ထားသည္။ ၿပီးေတာ့မွ သူတို႔ႏွင့္ မိသားတစုလံုး ျပန္လာႏိုင္ၾကလိမ့္ မည္ဟုလည္း သူေမွ်ာ္လင့္ထားသည္။
ျမန္မာျပည္က ျပည္ပ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားကို ဖြင့္ေပးခဲ့လွ်င္လည္း အေထာက္အကူ ျဖစ္ႏိုင္သည္။
အေနာက္ႏိုင္ငံက ခ်မွတ္ထားေသာ ပိတ္ဆို႔ အေရးယူမႈမ်ားသည္ ယခုေလာေလာဆယ္ အသက္ဝင္လ်က္ ရွိေသာ္လည္း အစိုးရဘက္က တိုးတက္ေျပာင္းလဲမႈ မ်ားရွိလာလွ်င္ ႏိုင္ငံျခားမွ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ား တဖန္ျပန္လည္ စိတ္ဝင္စားလာမည္ ျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ဂ်ဴးလူမိ်ဳးမ်ား၏ "ေရႊေခတ္" ကုန္ဆံုးသြားၿပီ ျဖစ္သည္ (Photo: Esme Vos)
လူ႔ အခြင့္အေရး တက္ႂကြလႈပ္ရွားသူမ်ားက ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ႏိုင္ငံရပ္ျခား ရင္းႏွီးျမႇပ္ႏွံမႈမ်ား မလုပ္ပါရန္ တိုက္တြန္း
ေတာင္းဆိုေနၾကေသာ္လည္း ျမန္မာျပည္တြင္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးလုပ္ငန္းမ်ားမွာ အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ တိုးတက္ျဖစ္ထြန္းလ်က္ ရွိသည္ကို ၿမိဳ႕ေတာ္တြင္ ႏိုင္ငံျခားဟိုတယ္ ၁၈ ခု တည္ေဆာက္ေနသည္ကို ၾကည့္ျခင္းျဖင့္ သိရွိႏိုင္သည္။
သို႔ေသာ္ ယခုေလာေလာဆယ္တြင္ေတာ့ ျမန္မာလံုခ်ည္ႏွင့္ ပါတိတ္လက္တို အကႌ်ကို ဝတ္ဆင္ထားသည့္ ဆင္ျမဴရယ္ အဖို႔မူ လာေရာက္ လည္ပတ္ၾကသည့္ ဧည့္သည္မ်ား၏ ေစတနာ ေမတၱာအေပၚသာ အားထားေနရသည္။
လာေရာက္ လည္ပတ္ၾကသည့္ ေရဝတီလူမ်ဳိးမ်ားက အလႉခံပံုးထဲသုိ႔ ေဒၚလာေငြ အနည္းငယ္စီ ထည့္ၾကသည္။ ခ်မ္းသာသည့္ ေစတနာရွင္မ်ားကမူ ဂ်ဴးက်မ္းစာ တိုရာ ကိုထားရွိသည့္ အမိုးျဖဴ ဘုရားေက်ာင္းကို ျပန္လည္ ျပင္ဆင္
ႏုိင္ရန္ အလႉေငြမ်ား ထည့္ဝင္ၾကသည္။
၁၉၇၈ ခုႏွစ္ကကြယ္လြန္သြားေသာ သူ႔အေဖ အိုင္ဆက္ထံမွ ဤဘုရားေက်ာင္းေစာင့္ တာဝန္ကို အေမြဆက္ခံ ခဲ့ေသာ ဆင္ျမဴရယ္အတြက္ လတ္တေလာ ပူပန္စရာ ျပႆနာမွာ လူေပါင္း ၇၀၀ ျမႇဳပ္ႏံွထားသည့္ ဂ်ဴးသခၤ်ဳိင္းကို အစိုးရက ၿဖိဳဖ်က္မည့္ အႏၲရာယ္ရွိ ေနျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
အနားရွိ တ႐ုတ္၊ ဘဟားအီ၊ မူဆလင္၊ ဖာရစီ၊ အာေမးနီးယန္း သခၤ်ဳိင္းမ်ားလိုပင္ ေရဝတီသခၤ်ဳိင္းသည္လည္း အလ်င္အျမန္ ႀကီးထြားလာေနေသာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ႀကီး၏ ေစ်းေကာင္းရ အထင္ကရ ေနရာတြင္ ရွိေနသည္။ အစိုးရက သခၤ်ဳိင္းေျမကို ပိုင္သည္၊ ထို႔အတူ ဂ်ဴးဘုရားေက်ာင္း ေဆာက္လုပ္ထားရာ ေျမကိုလည္း ပိုင္သည္။
မၾကာေသးခင္က မိတၳီလာရွိ သက္တမ္း ႏွစ္တရာရွိ မူဆလင္သခၤ်ဳိင္းကို ေျမထိုးစက္မ်ားျဖင့္ ဖယ္ရွား ၿဖိဳဖ်က္ခဲ့သည္
ကို သိလွ်င္ ေျမရရန္အတြက္ ဆိုလွ်င္ အစိုးရအဖို႔ အထြဋ္အျမတ္ထားစရာ ဘာမွ်မရွိဆိုသည္ကို သိႏိုင္သည္။